تعریف متغیر
در هر زبانی تعریف متغیر سینتکس خودش را دارد. مثلا اگر زبان های خانواده c را کار کرده باشید (مثل c++, c#) متوجه میشوید که نوع دادهای متغیر، قبل از اسم آن تعریف میشود. و یا مثلا توی زبان پایتون تعریف نوع دادهای یک متغیر حتی اهمیتی هم ندارد!
انواع نوع داده یا date types را توی پست بعدی مینویسم
توی زبان
rust
بعد از اسم متغیر، نوع آن نوشته میشود.
مثلا برای تعریف یک متغیر عددی به اندازه یک بایت از کلمه
کلیدی
i8
بعد اسم استفاده میکنیم. البته
قبل از اسم هر متغیر هم ما باید از کلمه کلیدی
let
استفاده کنیم.
|
|
متغیر های تغییرپذیر
توی زبان rust هر متغیری که تعریف میکنیم غیر قابل تغیر است. توی مثال بالا من پیشفرض مقدار 22 را برای متغیر age قرار دادهام، حالا اگر بخواهم مقدار آن را به 23 تغیر بدهم به ارور میخورم
|
|
|
|
خب برای همین اگر میخواهیم مقدار متغیری را تغییر
بدهیم آن را باید از اول مشخص کنیم. مشخص کردن آن با کلمه کلیدی
mut
بعد از کلمه
let
است.
کلمه
mut
مخفف
mutable
به معنی
قابل تغییر
است. خب بیایید اینکار را برای مثال اولیه انجام بدهیم.
|
|